Vakantiegevoel in Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van mandy Krogt - WaarBenJij.nu Vakantiegevoel in Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van mandy Krogt - WaarBenJij.nu

Vakantiegevoel in Pushkar

Blijf op de hoogte en volg mandy

04 Augustus 2012 | India, Pushkar

We zijn nu alweer 2 dagen in Pushkar. Het was ongeveer 3 uur reizen van Jaipur met trein en taxi.
Na alle drukte van verkeer en grote stad was de aankomst hier een weldadige verrassing. Je kan niet eens met auto's of tuk tuks het dorp in. De straten zijn zo smal dat je er nauwelijks naast elkaar kan lopen.
We boften ook met de man die ons hier bij het hotel bracht. Hij was wel een kwartier bezig om ons zo dicht mogelijk bij onze bestemming af te zetten, en wees ons helemaal hoe we verder konden lopen. Het is net een soort doolhof als je voor het eerst aankomt.
Ons hotel ligt een stukje achter de bazaar hoofdstraat. Heel rustig en met geweldig dakterras dat uitkijkt over Pushkar. Het stadje ligt om een heilig meertje met allemaal tempels en weer van die aflopende terrassen tot in het water waar mensen kunnnen baden.
Ondanks alle heilige rituelen lijkt het dorpje al tientallen jaren overgenomen door alternatieve toeristen.
Net alsof je in een soort flower power dorp terecht komt waar de tijd is stil blijven staan. Het doet me wel wat aan dorpjes in Griekenland denken van 20 jaar geleden. De temperatuur is ook een beetje zo. Wel heet maar met veel wind.
Op de talloze dakterrrassen met uitzicht over het meertje (wij zouden het meer een soort plas noemen met bruinig water) is het geweldig om lekker rustig te zitten. Hier niet al dat gedoe van mensen die iets van je willen. Niemand staart je aan (want er zijn erg veel toeristen), en je kan zelfs gewoon met weinig kleding rond lopen.
In de talloze winkeltjes hangen kleurige pofbroeken, tassen en rommeltjes.
Ook hier weer overal apen. maar nu hele grote, met lange armen/benen die enorme sprongen kunnen maken. Wij vinden vooral de dieren van India erg leuk geloof ik, met de mensen is het moeilijk echt contact te krijgen.
We werden in het vorige hostel wel uitgenodigd door de eigenaar om in zijn eigen huis alles te bekijken. We werden voorgesteld aan zijn vrouw, inwonende schoondochter en oma. in onze ogen maar behelpen in een paar kamers met zo weinig privacy. Hij was er wel heel trots op zijn huis, en naar wat we verder met naar binnengluren in andere huisjes hebben gezien was hij ook wel erg welgesteld.
Privacy is ook een begrip wat ze niet zo kennen hier in India .Het is misschien ook wel iets noord-europees en een luxe begrip.
Onze baby's hebben al privacy, in hun eigen kamers, kinderwagens en boxen. Hier hangt een baby tot wel twee jaar op de arm van de moeder. Meestal diep in slaap.
Kinderwagens zouden hier ook onpractisch zijn en gevaarlijk. Er is niet eens vaak ruimte op straat om te lopen. Oversteken is een levensgevaarlijke onderneming. Je moet je maar gewoon voor tuk tuks werpen en verwachten dat ze dan afremmen.
Hier in Pushkar hebben we er gelukkig geen last van, kan je tochten maken per kameel naar de woestijn verderop. We hebben ons voor vanmiddag ingeschreven en gaan dan 3 uur op safari.
Ik ga het ook maar eens wagen, ben ook wel benieuwd naar het landschap verderop.
De olifantenrit die Arvin en Emmeline maakten in Jaipur heb ik vanaf de grond lopend naast de olifant meegemaakt. Dat vond ik al eng genoeg. Het bleek wel een heel rustig en vriendelijk beest dat zijn slurf bij zich hield.
Arvin en Emmeline voelden zich net maharadja 's al zwaaiiend naar alle kinderen en mensen die hun toeriepen en lachten.
Je kan je haast niet voorstellen dat ze die olifanten vroeger voor al hun reizen gebruikten, het gaat enorm langzaam.
Ze zijn ook een soort levende symbolen voor de god Ganesh(overwinnen van moeilijkheden, vertrouwen) die je hier in talloze beelden en afbeeldingen ziet.
Wij beginnen dus veel sympathie voor deze god te ontwikkelen en zelfs te snappen waarom iedereen hier offers brengt en de tempels bezoekt. Je moet natuurlijk hoop houden in een wereld die niet vanzelfsprekend en logisch is. Misschien wel realistischer bijna, want bij ons is het maar een dun vernislaagje van voorspelbaarheid en redelijkheid.
Een reis door India maakt je vanzelf nederig en heel erg blij met meevallers.

Het vervolg van onze reis bleek bij aankomst hier erg eenvoudig verder te regelen.
Bij ons hotel konden we kaartjes kopen voor een slaapbus naar Haridwar (noordelijk-boven Delhi -wel 16!!!uur reizen). Ideaal is dat hij vanaf dit dorpje vertrekt en ons ongeveer bij het volgende hostel brengt.
We beginnen nu te snappen waarom je in India gewoon de gebaande toeristische paden moet bewandelen wil je het eenvoudiger hebben.
We doen nu ook precies wat er in de lonely planet staat(soort reisgids), en dit blijkt allemaal heel goed te kloppen. Ons dwarse tegen de stroom in reizen, en zelf alles opzoeken via internet bracht ons wel op aparte plekken. Nu zoeken we de meer relaxte toeristische plekken om wat bij te komen. Verder naar beneden reizen doen we misschien een andere keer...
Over een krappe twee weken is onze Indiase zomer voorbij, en we hopen in het noorden wat bergen en bossen/natuur aan te treffen.
Nog even wat vakantie/zomer ervaren voor we naar ons nette en natte landje terug komen!
Erg leuk trouwens om wat te horen van mensen die ons volgen, nog bedankt.

• 04 Augustus 2012 - 10:54

Marja:

Ha Mandy, zo te horen heb je geen last van de stroomstoringen gehad. Gelukkig maar. Ja, echt een vakantiedorpje he, Pushkar. Mocht je nog tijd hebben. Ergens daar op de heuvel (je ziet het vanuit het dorp) ligt een tempel. Leuk voor een wandeling met doel. Haridwar: echt Indiaas bedevaartsoord met alles erop en eraan. Met kabelliftje naar de Wishtempel. Schitterend uitzicht ook op mooie omgeving!

• 04 Augustus 2012 - 18:25

Dana:

Hallo globetrotters!

Ik heb net het verslag gelezen, onder het genot van een wrap met chili con carne en sla. Ik heb alles naar het balkon gesleept; bord en laptop. De temperatuur is goed, alleen het weer is erg onvoorspelbaar. Wisselend bewolkt en zon met af en toe wat hoosbuien. Vanmiddag naar zwembad de Zijl geweest om wat banen te trekken in het buitenbad. Ik was de enige! Binnen vermaakte half allochtoon Leiden zich.
    Je kan trouwens overal merken dat het zomervakantie is. Het is stiller op straat en de sfeer is anders. Beetje saai eigenlijk. Lekker hoor, dat jullie nog 2 weken voor de boeg hebben. Het worden waarschijnlijk de 2 meest relaxte weken want jullie zijn inmiddels de cultuurshock wel te boven en weten hoe de dingen een beetje werken. Ook aan de warmte zullen jullie wel gewend zijn geraakt?
    Ik ben heel benieuwd hoe en waar en wat jullie eten. Staat aap ook op het menu eigenlijk? Het lijkt me wel logisch aangezien het een plaag is zo te horen. Nou, goede reis verder maar weer!

Groetjes van Ed en mij.

• 06 Augustus 2012 - 21:46

Margriet:

Hoi Mandy, ik volg je reisverhaal op de voet. Het lijkt me wel enerverend en ben ook benieuwd hoe het met je gezondheid daar gesteld is. Hier is alles goed ben met veel klusjes tegelijk bezig maar vindt het wel leuk zo. Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat. Groetjes Margriet.

• 06 Augustus 2012 - 23:59

Marja:

goeiBen benieuwd hoe de sleeperbus bevallen is. Ik vond het wel heel confortable (met 2 plaatsen voor mezelf alleen). Speciale sfeer wel toch aan de Ganges bij Haridwar? Mochten jullie vanuit Haridwar nog een uitstapje naar Rishikesh maken dan is High Banks een goeie optie. Een straat met veel hoteltjes. Even doorlopen naar het einde van de straat en daar komen de hotelhouders op je af om je met korting kamers aan te bieden. Er loopt een straatje omhoog met boven tussen de hostels een yogahal. Een aanrader, ook als je normaal gesproken niets aan yoga doet. Ik heb daar een paar keer yoga bij Pandra gedaan. Een relaxte kerel. Hij geeft 2x per dag yoga voor een echt klein bedrag (150 rps?). Aan het eind van de straat ligt ook een restaurantje in een boomgaard met jackfruits. Leuke mensen, lekker eten en ze kunnen bier voor je regelen...